Ondernemers vertellen mij altijd; “Ik stop erg veel tijd en energie in het vindbaar maken van mijn website. Maar ik merk dat niemand wat koopt.” Dan adviseer ik je om eens na te denken over conversie optimalisatie.
Een conversie kan je vergelijken met een taak die een website bezoeker moet uitvoeren. Dit doel kan voor iedere ondernemer anders zijn, bijvoorbeeld.
– Iets bestellen via een webshop
– Aanmelden voor een dienst, training of cursus
– Contact opnemen (leads-genererende website)
– Zich aanmelden voor een nieuwsbrief
Wat deze taak ook mag zijn. Als conversie specialist is het de uitdaging om deze taak te optimaliseren. Met als doel dat deze taak ook echt wordt uitgevoerd.
Wat Obama goed doet, en wat andere politici hiervan kunnen leren
Het mooiste voorbeeld vind ik toch wel de Obama Presidential Campaign in 2008. Deze campagne behoort tot de bekendste conversie optimalisatie voorbeelden aller tijden. Het laat namelijk niet alleen zien dat conversie optimalisatie goed is voor bedrijven, maar laat ook zien dat zelfs politieke kandidaten hun doelen makkelijker kunnen behalen.
Dan Siroker, de oprichten en CEO van Optimizely organiseerde in 2008 de conversie campagne van Obama. In december 2007 begon het team met slecht 1 experiment. Dan stelde voor dat er verschillende landingspagina’s getest zouden worden. Het doel van deze pagina was om zoveel mogelijk nieuwsbrief aanmeldingen te verkrijgen. Dan’s team wist namelijk dat een groot percentage van de aanmeldingen ook daadwerkelijk de president financieel zouden ondersteunen.
Dan’s team heeft in totaal 24 verschillende landingspagina’s gemaakt waar verschillende foto’s, video’s en knoppen op stonden.
Na het testen met 310,382 bezoekers. Dat is ongeveer 13,000 bezoekers per landingspagina zagen ze dat de foto van Obama met zijn familie het beste werkte. De call to action knop “Learn More” zorgde voor nog eens een extra boost in conversie. Ongeveer zo’n 11,6% hoger. De complete optimalisatie zorgde voor 40.6% meer aanmeldingen. Waarbij de eerste versie maar voor 8.26% zorgde.
Wat ik nog indrukwekkender vind is dat deze optimalisatie heeft gezorgd voor ongeveer zo’n 2.880.000 extra aanmeldingen, 288.000 meer vrijwilligers en een extra $60.000.000 aan donaties in de loop van de campagne.
Zoals jij je waarschijnlijk al kunt voorstellen, is conversie optimalisatie belangrijk omdat het meer omzet oplevert voor dezelfde hoeveelheid bezoekers. In plaats van geld stoppen in online marketing, zoals zoekmachine optimalisatie en adwords. Is het efficiënter om het huidige verkeer om te zetten naar meer leads of sales. Als je alsnog besluit om voor extra verkeer te zorgen. Ga je ook nog eens efficiënter om met je nieuwe bezoekers.
Conversie optimalisatie bestaat uit drie belangrijke aspecten. Het begrijpen van het menselijk brein (psychologie), het begrijpen van statistieken (data-analyse), maar ook het begrijpen van usability design (gebruikerservaring).
Als conversie specialist weet je hoe het menselijk brein in elkaar zit. Je weet hoe mensen beslissingen maken en waardoor ze overtuigd worden. De werking van het brein is bij iedereen hetzelfde, alleen de uitkomst kan verschillend zijn.
Aan de andere kant moeten we data uit bijvoorbeeld Google Analytics begrijpen (dit zijn gegevens over wat er daadwerkelijk op je website gebeurt).
Dit alles moet uitgewerkt kunnen worden op een website, het moet mogelijk worden gemaakt (Usability design).
Het maakt niet uit in welke branche je zit. Voorbeelden van ondernemers die ik al geholpen heb: Online marketeers – bloggers – event organisatoren – magento specialisten – tekstschrijvers – prijsvergelijkers – boekhouders – social media expert – business coach – software-reseller – wordpress-coach – e-learning ondernemer – horeca – webwinkel in partytenten – fashion trend analyst – bruiloft fotograaf – weddingplanner – webshop in auto-onderdelen – illustrator – webdesigners – webshop in voetbal spullen – lifestyle coach – adviseurs – architectenbureau – communicatiebureau – kunstenaar – muzikanten – makelaarskantoor – fietsen webshop – webshop in tuinhuizen.
Van het bouwen van zinvolle websites tot aan het bedenken van media oplossingen. Mijn adviserende rol wordt als zeer prettig ervaren.
Ik werk vanuit psychologische inzichten. Wanneer je weet wat er zich in het brein van je klant afspeelt, kun je echt stappen maken.
Ik garandeer meer conversie. Mocht ik geen resultaten behalen binnen onze samenwerking dan betaal je minder of helemaal niks.
Jij krijgt mijn volledige aandacht. Binnen onze samenwerking sta jij op nummer 1. Samen zorgen wij dat je op een hoger niveau terecht komt.
Door mijn specialisme ben ik 24/7 met mijn vakgebied bezig en ken ik de vele ins & outs. Alleen het beste resultaat is goed genoeg.
Een groot scala van inzetbare specialisten. Van internet marketeers tot aan magento specialisten staan voor jou klaar.
Voor het geval je nog niet overtuigd bent
Reden 1: Er is altijd plek voor verbetering: Het maakt niet uit hoe goed je website is. De conversie kan altijd geoptimaliseerd worden. Het kan allemaal nog makkelijker, sneller of fijner.
Reden 2: Betaalde advertenties worden alleen maar duurder: Meer uitgeven voor advertenties is niet het antwoord. Vooral als de conversie op je eigen website nog niet is gestroomlijnd. Conversie optimalisatie laat je zien waar je nu steekjes laat vallen.
Reden 3: Je verkrijgt meer juiste klanten: Kijken kijken wel kopen! Het gaat niet om het converteren van elke bezoeker. Je zoekt namelijk mensen die jou product echt nodig hebben. Ze zullen achteraf van je gaan houden.
Reden 4: Conversie optimalisatie betaalt zich terug: Optimalisatie verhoogt het rendement van je huidige website, en zorgt voor een hogere omzet via de huidige bezoekers. Dit is veel aantrekkelijker dan het zoeken van nieuwe klanten, wat geld kost.
Reden 5: Het verminderd je acquisitie kosten: In feite, een verdubbeling van je omzet betekent een halvering van de kosten per acquisitie.
Reden 6: Conversie optimalisatie maximaliseert omzet: Omdat je website automatisch voor klanten zorgt. Steek je minder energie en tijd in het werven van nieuwe klanten. De omzet gaat rechtstreeks je zak in.
Reden 7: Het geeft je meer geld om te spenderen: Meer winst betekent meer ruimte voor het verwerven van nieuwe klanten. De nieuwe bezoekers worden ook weer nieuwe klanten. Dit betekent nog meer omzet.
Reden 8: Het maakt je waardevol voor partners en affiliate programma’s: Niet alleen zal je meer verdienen, maar je zal ook waardevol worden in de markt. Anderen zullen je erkennen en zien dat je het spel door hebt.
Reden 9: Je houd bezoekers langer op je website: Je geeft wat de bezoeker zoekt. Hierdoor zullen ze op je website blijven. Ze hoeven geen concurrent meer te zoeken.
Reden 10: The winner takes all: Iets beter zijn dan de concurrent. Daar gaat het eigenlijk om bij succesvol zijn. Optimaliseer je website dus beter dan die van de concurrent.
Reden 11: Conversie optimalisatie creëert momentum: Hoe beter de website, hoe meer verkeer jij kunt veroorloven, hoe meer klanten je krijgt, en ga zo maar door. Jij domineert de markt voordat je het weet.
Mail mij je gegevens, dan neem ik contact met je op.
Ik heb deze maand nog maar plek voor “2” ondernemers