Verhoog de omzet van je website door het gebruik van call to action knoppen

Internetgebruikers zijn snel. Ze zijn erg snel. Het liefst zien ze meteen waar ze naar opzoek zijn. Daarom vinden ze het fijn als je hen een handje helpt. Ze komen met een concreet doel naar je site en zien bij aankomst op je homepage graag direct waar ze moeten beginnen. Hun grootse wens is om zo snel mogelijk klaar te zijn met de taak die ze in hun hoofd hebben. Kunnen ze de taak niet snel afronden? Dan raak je misschien een potentiële klant kwijt.

Conversie-optimalisatie-thumbnail

Taken op je website kunnen zijn?

  • Het inschrijven voor een event, nieuwsbrief of workshop.
  • Ervoor zorgen dat bezoekers contact met je opnemen.
  • De bezoekers meteen de juiste informatie laten vinden.
  • Specifieke producten kopen uit je webshop

Wat is een call to action?

De call to action is een simpel, opvallend visueel element, dat erom schreeuwt om te worden aangeklikt. Vaak is het een knop. Vaak staat deze bovenaan de pagina en is visueel dominant. De knop moet er zo uitspringen, dat het meteen duidelijk is dat dit het allerbelangrijkste klikbaar element op de pagina is.

Vraag jezelf af. Wat is de belangrijkste taak van mijn website? Weet je dit? Dan kun je call to actions gaan maken.

“firefox gebruikt de call to action voor het downloaden van het programma”

call-to-action-firefox

Zet een call to action op de homepage

Iets waar de blik van de bezoeker automatisch naartoe wordt getrokken. Bijvoorbeeld een enorme knop in afwijkende kleur. Zo’n knop zorgt voor rust en focus. Want het is duidelijk waar bezoekers kunnen beginnen.

Maar ook op elke andere pagina

Je hebt een call to action niet alleen op de homepage nodig. Ook op andere pagina’s is een dominante knop prettig. Het helpt je bezoeker snel zijn weg te vinden en zorgt ervoor dat transacties soepel verlopen.

Elke pagina heeft maar 1 call to action

Pas op! Zet niet te veel call to actions op 1 pagina. Meer dan 1 call to action per pagina geeft keuzestress. Dit is niet wat jij wilt. Er is niets tegen meerdere call to actions op 1 pagina. Sterker nog, daar ontkom je niet altijd aan. Bezoekers hebben verschillende behoefte en voeren verschillende taken uit op je site. Maar het is belangrijk dat 1 van die call to actions visueel dominant is. Je oog moet ernaartoe worden getrokken.

Ontdek de call to action

Als je twijfelt of de call to action op je pagina genoeg opvalt. Kijk dan eens door je oogharen naar de pagina. Dat is een simpele methode om te checken wat er het meest uitspringt.

“Ik gebruik op mijn huidige pagina ook een call to action” Ik vraag je namelijk om in te schrijven voor mijn nieuwsbrief

call-to-action-tadeusz

Zet een concrete tekst in de call to action knop

Een call to action is altijd voorzien van een tekst. Zet een korte, duidelijke tekst op de knop die zegt wat de gebruiker gaat doen als hij erop klikt

  • Gratis downloaden
  • Kijk hoe het werkt
  • Schrijf je nu in
  • Verzeker uw auto
  • Bekijk de video
  • Zoek in de catalogus

Een goede omschrijving op een knop doet een oproep tot actie. Tips voor het schrijven van een concrete call to action die zorgt voor doorklikken:

  • Benoem de handeling. Gebruik bijvoorbeeld woorden als: Bestellen, aanvragen, inschrijven, inloggen, stemmen, verzenden, reserveren, downloaden, openen, bekijken, printen of opslaan
  • Prikkel een behoefte. Internetgebruikers zijn vooral uit op gemak, tijdsbesparing en prijsvoordeel. Maar je kunt ook nog andere behoeften proberen aan te spreken, zoals plezier, slimmer zijn dan anderen, exclusiviteit of controle
  • Gebruik klassieke termen zoals; nu, direct, gratis, korting, bespaar, voordeel, eenvoudig, geheim, succes en tips.

Op iedere pagina kan de call to action anders zijn. Hoe bepaal je de geschikte tekst? Een goede richtlijn is: kies op iedere pagina wat de belangrijkste actie is waar je de bezoeker toe wilt oproepen.

Wat weten we nu?

  • Call to action knoppen helpen de omzet van je website te verhogen.
  • Dit komt omdat bezoekers meteen weten welke handeling ze moeten uitvoeren.
  • Gebruik 1 call to action per webpagina.
  • Bedenk voor elke call to action wat de vervolg stap is. Bijvoorbeeld; Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief of neem contact met mij op.
  • Bedenk vervolgens een activerende tekst, deze komt in de knop.

Was deze info nuttig? Geeft de pagina een rating, of deel hem via social media. Zo help je mijn netwerk ook uit te breiden.

Heb je nog een vraag? Kan je er nog wat aan toevoegen? – plaats dan een reactie. Zo profiteren wij allemaal van onze inzichten.

[thumbs-rating-buttons]

Geen reactie's

Geef een reactie