Webtips voor beginners: Waar begint de ontwikkeling van je website?

Het gebeurt echt. Ik heb een meeting met een potentiële klant. Tijdens ons gesprek kom ik er achter dat de klant nog niet weet wat hij precies wilt. Is dit erg? Nee. Hij komt toch naar mij voor advies?

Nu zal ik de klant niet links laten liggen, en uit mijzelf de juiste vragen gaan stellen. Kunnen we efficiënter te werk gaan? Ja. Graag zelfs. Hoe? Ik adviseer je om te beginnen met het opschrijven van je doelstellingen voor je website. Op deze manier kom jij zelf achter het doel van je website.

Begin met het maken van een projectbeschrijving . Ga daarna pas een website ontwikkelen. Dit zal je helpen in het behalen van je online successen.

Begin met het schrijven van een projectbeschrijving

Webdesign is een breed begrip. De belangrijkste succesfactor is eigenlijk het voortraject. Helaas wordt deze vaak overgeslagen. Ondernemers die starten met de ontwikkeling van een nieuwe website, adviseer ik daarom om van tevoren een projectbeschrijving te schrijven.

Maak je geen plan, dan is het moeilijk om de businessdoelstellingen voor je website te behalen. Webbouwers gaan ze namelijk niet voor jou bedenken. Deze voeren de ideeën uit. Bovendien heb je geen meetpunten om te kunnen bepalen hoe succesvol je site is. Wat heeft het dan nog voor zin?

Wat schrijf je in een projectbeschrijving?

Een projectbeschrijving is een samenvatting van je plan op maximaal 1 a4tje. Het is een belangrijk document dat je steeds bij de hand kunt houden.

In een projectbeschrijving staat;

  • Een korte omschrijving van je bedrijf en de primaire doelstellingen
  • De aanleiding voor de website
  • Een korte beschrijving van het doel van de website (verkoop, contacten, bloggen)
  • Een korte beschrijving van de gewenste look and feel (Inspiratie; andere websites en functionaliteiten)
  • Een korte beschrijving van de gewenste informatie en content

Door expliciet een samenvatting van het plan te maken, dwing je jezelf om bewust met de kern van de website bezig te zijn. Omdat het maximaal 1 a4 mag zijn, moet je snel tot de kern komen.

Beschrijf hoe jij een probleem van een klant oplost

Bezoekers van je website zijn meestal totaal niet geïnteresseerd in jouw bedrijf. Het enige waar ze aan denken, is hun eigen belang. Maak dus geen website om alleen maar te vertellen over je bedrijf of product. Laat liever zien dat je begrijpt welk probleem jij oplost. De focus moet altijd op de klant liggen.

Los je het probleem van je klant op door seminars te geven? Zet dan op je homepage wat de eerstvolgende seminars zijn, en hoeveel plaatsen er nog zijn. Klanten hoeven niet te zoeken.

Wat weten we nu?

  • Denk goed na over het doel van je website en schrijf een projectbeschrijving
  • Je maakt het makkelijker voor jezelf en de webbouwer
  • Je kunt vragen stellen die specifiek met het doel te maken hebben
  • Webbouwers zullen makkelijker met je mee kunnen denken
  • Je werkt efficiënter aan het gewenste online succes

Los je het probleem van je klant op door seminars te geven? Zet dan op je homepage wat de eerstvolgende seminars zijn, en hoeveel plaatsen er nog zijn. Klanten hoeven niet te zoeken.

Was deze info nuttig? Geeft de pagina een rating, of deel hem via social media. Zo help je mijn netwerk ook uit te breiden.

Heb je nog een vraag? Kan je er nog wat aan toevoegen? – plaats dan een reactie. Zo profiteren wij allemaal van onze inzichten.

[thumbs-rating-buttons]

Geen reactie's

Geef een reactie